The influence of stress on eating behavior in university students
DOI:
https://doi.org/10.62827/nb.v23i6.3052Keywords:
Mental Health; Feeding Behavior; Students.Abstract
Introduction: Stress is a response of the organism to certain stimuli that represent stressful experiences and vary according to physiological, psychological and environmental characteristics that interact to produce different reactions between individuals. Objective: To understand the influence of stress on the eating behavior of university students in an IES in Teresina - PI. Methods: It was conducted in a cross-sectional study, descriptive, exploratory and quantitative field research. It was analyzed the presence of stress and evaluation of the eating behavior of students, through sociodemographic questionnaires, Perceived Stress Scale (PSS-14) and the Three Factor Eating Questionnaire-21 (TFEQ-21). The data were analyzed in the program SPSS version 18.0, and the chi-square was used to verify the association between the variables. Results: 195 students from IES health courses participated in the study. Most of the students are women, mixed race, 18-25 years old, eutrophic. Regarding the level of perceived stress, it was found mostly high levels of stress. There was a significant association between the high level of stress and the cognitive restriction domain of eating behavior. Conclusion: It was concluded that there was an association between the high level of stress and the dimension of eating behavior in younger individuals, women and those who were attending the early stages of graduation.
References
Arbués ER, Abadías BM, Granada López JM, Serrano EE, García BP, Vela RJ, et al. Conducta alimentaria y su relación con el estrés, la ansiedad, la depresión y el insomnio en estudiantes universitarios. Nutr Hosp. 2019;36:1339-45. doi: 10.20960/nh.02690.
Adam TC, Epel ES. Stress, eating and the reward system. Physiol Behav. 2007;91(4):449–58. doi: 10.1016/j.physbeh.2007.04.011.
Bryk LIA, Silva SGS, Silva PFOA. Estado nutricional e análise do risco do desenvolvimento de ortorexia nervosa em estudantes de uma faculdade privada da cidade do Recife [Internet]. 2020 [citado 2023 Jul 11]. Disponível em: https://repositorio.unifg.edu.br.
Costa PHV, Silva FS, Machado CJ. Nível de atividade física e qualidade de vida dos estudantes de fisioterapia de uma instituição privada de ensino superior. Rev Interdiscip Ciênc Méd. 2018;2(1). doi: 10.29327/226011.
Drwila D, Krotos A, Wojtás D, Kostecha N, et al. Insônia e o nível de estresse entre os alunos em Cracóvia, Polônia. Tend Psiquiatr Psicoter. 2019;41(1). doi: 10.1590/2237-6089-2018-0040.
Ferreira MAA, Domingos SRA, Trovão CBA, Liceras J, Marcos MJS, Carmello LM, et al. A prática de exercícios físicos entre estudantes do curso de Medicina. 2021;10(7). doi: 10.33448/rsd-v10i7.8899.
Almeida ABPF, et al. Avaliação do comportamento alimentar de estudantes universitários. Nutrire. 2013;41(1):38.
Gervásio SM, et al. Análise do estresse em acadêmicos de Enfermagem frente ao primeiro estágio da grade curricular. J Health Sci Inst. 2012;30(4):331-5.
Lacaille LJ, Dauner KN, Krambeer RJ, Pedersen J. Psychosocial and environmental determinants of eating behaviors, physical activity, and weight change among college students: a qualitative analysis. J Am Coll Health. 2011;59(6):531-8. doi: 10.1080/07448481.2010.523855.
Leite ACB, Grillo LP, Caleffi F, Mariath AB, et al. Qualidade de vida e condições de saúde de acadêmicos de nutrição. Rev Espaço Saúde [Internet]. 2012 [citado 2023 Jul 11];13(1):82-90. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoSaude/article/view/16215
Lopes M, Alves G, et al. Estudo Saúde Ativa: Gerações. Sulamérica Saúde [Internet]. 2015 [citado 2023 Jul 11]. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://portal.sulamericaseguros.com.br/lumis/portal/file/fileDownload.jsp?fileId=8A61648D5D391151015D4142501C78D9&inline=1
Mendes RC, Correia MG, Kock KS. Relação entre atividade física, índice de massa corporal e estresse em acadêmicos de medicina de uma universidade do sul de Santa Catarina. 2020;28(1):92-101. doi: 10.1590/2237-6089-2019-0052.
Moura IH, et al. Qualidade de vida de estudantes de graduação em enfermagem. Rev Gaúcha Enferm. 2016;37(2):1-7. doi: 10.1590/1983-1447.2016.02.57998.
Natacci LC, Ferreira Júnior M. The three factor eating questionnaire - R21: tradução para o português e aplicação em mulheres brasileiras. Rev Nutr. 2011;24(1):383-94. doi: 10.1590/S1415-52732011000300005.
Pagliarone AC, Sforcin JM, et al. Estresse: revisão sobre seus efeitos no sistema imunológico. Rev Biosaúde [Internet]. 2009 [citado 2023 Jul 11];11(1):57-90. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/biosaude/article/view/12745
Penaforte FR, Matta NC, Japur CC. Associação entre estresse e comportamento alimentar em estudantes universitários. Demetra. 2016;11(1). doi: 10.12957/demetra.2016.20223.
Satos CS. Comportamento alimentar e sua associação com a autoimagem corporal em estudantes de nutrição [TCC]. Universidade Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão; 2020 [citado 2023 Jul 11]. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/39757
Sousa NFC, Javorski M, Sette GCS, Pontes CM, et al. Practices of mothers and caregivers in the implementation of the ten steps for healthy feeding. Texto Contexto Enferm. 2019;28. doi: 10.1590/1980-265X-TCE-2017-0023.
Vieira LN, Schermann LB. Estresse e fatores associados em alunos de psicologia de uma universidade particular do sul do Brasil. Aletheia. 2015;46:120-30. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/2939/293942746006/
Xenaki N, et al. Impact of a stress management program on weight loss, mental health and lifestyle in adults with obesity: a randomized controlled trial. J Mol Biochem. 2018;7(2):78-84. PMID: 30568922; PMCID: PMC6296480.
Zancan RK, Machado ABC, Boff N, Oliveira MS. Estresse, ansiedade, depressão e inflexibilidade psicológica em estudantes universitários de graduação e pós-graduação. Estud Pesqui Psicol. 2021;21(2):749-67. doi: 10.12957/epp.2021.53567.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ingrid Roberta Silva Lima, Sarah Louise Vasconcelos de Sousa, Liejy Agnes dos Santos Raposo Landim, Daniele Rodrigues Carvalho Caldas (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.