Curricular adaptation and its interlocutions - school, clinic and family: Case study and application of the CDRA Methodology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62827/ei.v13i1.1002

Keywords:

Organizational Innovation; Popular Culture; Education; Neuronal Plasticity.

Abstract

Introduction: This paper brings up reflections about specific aspects of curricular adaptations and their interrelations with school, family, and clinic. Objective: We approach the benefits of curricular modifications and the struggles and resistance presented in school and family contexts. Aspects of Brazilian legislation, aimed to protect students with learning difficulties, disorders, and syndromes are also discussed. Methods: A clinical case concerning an 8-year-old elementary school student is presented and analyzed. This paper also approaches language disorder and its implications for learning. Results: We demonstrate, after the case’s analysis, the efficacy and the strategies of curricular adaptation using the CDRA Methodology (from Portuguese, Classificação Digital de Reenquadramento de Aprendizagem), which recognizes multiple possibilities for knowledge acquisition, suggesting specific strategies to address students’ individual demands, also creating an inclusive and equitable environment. Conclusion: CDRA Methodology can support students and teachers, helping to implement adapted pedagogical practices, which can benefit academic and emotional development.

Author Biographies

  • Patricia Bacchi, Instituto IPAM

    Instituto IPAM, Belo Horizonte, MG, Brasil

  • Cassia Bacchi Soares, Instituto IPAM

    Instituto IPAM, Belo Horizonte, MG, Brasil

  • Jalmiris Regina Oliveira Reis Simão, Instituto IPAM

    Instituto IPAM, Belo Horizonte, MG, Brasil

  • Rosana Mendes Ribeiro, Instituto IPAM

    Instituto IPAM, Belo Horizonte, MG, Brasil

References

Ribeiro RM. A cada um o que é seu: metodologia CDRA: referência em defasagens educacionais e adequações/adaptações curriculares. São Paulo: Núcleo Aprende; 2020.

Oliveira MK. Vygotsky e o processo de formação de conceitos. In: La Taille YO, Oliveira MK, Dantas H, editores. Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus; 1992. p. 23-34.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC; 1998.

Cenci A, Damiani MF. Adaptação curricular e o papel dos conceitos científicos no desenvolvimento de pessoas com necessidades educacionais especiais. Rev Educ Espec. 2013;26(47):713-26.

Rotta NT, Bridi Filho CA, Bridi FR, editores. Neurologia e Aprendizagem: abordagem multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed; 2016.

Garbarino MI, Souza MTCC, Caetano LM. Piaget e a psicanálise: um diálogo no avesso da patologização da infância. Arq Bras Psicol. 2021;73(3):80-96. doi: 10.36482/1809-5267.ARBP2021v73i3p.80-96.

Ribeiro RM. CRA – Classificação Para Reenquadramento de Aprendizagem. São Paulo: Editora Desafio; 2015.

Oda JY, Sant´ana DM, Carvalho J. Plasticidade e regeneração funcional do sistema nervoso: contribuição ao estudo de revisão. Arq Ciênc Saúde UNIPAR. 2008;6(2):171-6. Disponível em: https://revistas.unipar.br/index.php/saude/article/view/1175.

Aguilar-Rebolledo F. Plasticidade cerebral: antecedentes científicos e perspectivas de desenvolvimento. Bol Méd Hosp Infant Méx. 1998;55(9):514-25. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-232894.

Ribeiro RM. Falabetizando: caderno de exercícios. São Paulo: Clube dos Autores; 2020.

Brasil. Lei nº 14.254, de 30 de novembro de 2021. Dispõe sobre o acompanhamento integral para educandos com dislexia ou Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade (TDAH) ou outro transtorno de aprendizagem. Diário Oficial da União. 2021 dez 01;Seç. 1:5.

Brasil. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3º do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Diário Oficial da União. 2012 dez 28;Seç. 1:2.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Nota técnica nº 24, de 21 de março de 2013. Orientação aos Sistemas de Ensino para a implementação da Lei nº 12.764/2012. Brasília (DF): MEC; 2013.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Nota técnica nº 04, de 23 de janeiro de 2014. Orientação quanto a documentos comprobatórios de alunos com deficiência, transtornos globais do desenvolvimento e altas habilidades/superdotação no Censo Escolar. Brasília (DF): MEC; 2014.

Published

2025-03-25

How to Cite

Curricular adaptation and its interlocutions - school, clinic and family: Case study and application of the CDRA Methodology. (2025). Educação E Inclusão, 13(1), 168-178. https://doi.org/10.62827/ei.v13i1.1002