Waiting room: An educational strategy for health promotion in the multidisciplinary outpatient clinic in the Amazon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62827/eb.v23i1.g913

Keywords:

men's health; educational intervention; cáncer de próstata.

Abstract

Objective: To describe the experience of using the outpatient waiting room as an educational strategy to promote health for SUS users. Methods: This is a descriptive study of the experience report type, which uses the methodology of problematization theory. Results: The results were presented according to the stages of the Arco de Maguerez tool, namely: observation of reality, identification of key points, theorization, solution hypotheses and application to reality. The dynamic was carried out in the waiting room of the Outpatient Service of the Public Foundation Hospital de Clínicas Gaspar Vianna (FHCGV) by the cardiology resident nurse for users present in the outpatient clinic, who were waiting for their appointment, on November 24, 2023, the period of morning, lasting 20 minutes. As it was the month of November, the focus of the dynamics was on men's health, providing users with guidance on the importance of self-care, the need for periodic medical consultations, regular nutrition, physical activity, among others. The dynamic was very beneficial, as users took advantage of the space to clarify their doubts, express their concerns and optimize their waiting time for outpatient care. Conclusion: It is inferred that preventively treating men's health is a challenge for health units. However, movements such as “Blue November” help to overcome this challenge. It is worth highlighting that expository lectures providing guidance on health promotion are efficient means of intervention for the community.

Author Biographies

  • Milene Tyll, UEPA

    Enfermeira Graduada pela Universidade do Estado do Pará (UEPA), Campus IV; Especialista em UTI (UEPA), Especialista em Urgência e Emergência e Gestão nos Serviços Hospitalares da Faculdade Iguaçu, PR; Mestrado em Ciências Ambientais e Saúde pela Pontifícia Universidade Católica de Goias (PUC), Drª em Ciências da Educação pela Facultad Interamericana de Ciencias Sociales (FICS/Py), Paraguai

  • Davi Caldas dos Santos, UEPA

    Enfermeiro Graduado pela Universidade do Estado do Pará (UEPA), Campus Tucuruí. Especialista em Atenção à Saúde Cardiovascular (UEPA/HCGV), Residente Multiprofissional de Urgência e Emergência no Trauma (UEPA/HMUE), Belém, PA, Brasil 

  • João Gabriel Duarte de Lima, FHCGV

    Enfermeiro Graduado pela Universidade do Estado do Pará (UEPA), Campus Belém; Especialização em Atenção à Saúde Cardiovascular pelo Programa de Residência Multiprofissional em Saúde (UEPA-Hospital de Clínicas Gaspar Vianna), Belém, PA, Brasil

  • Pauliceia dos Santos Neves, UNIFAMAZ

    Enfermeira Graduada pelo Centro Universitário Metropolitano da Amazônia (UNIFAMAZ), Especialista em Enfermagem em UTI, MBA em Auditoria e Qualidade de Sistema em Saúde, Gestão Hospitalar e Gestão Estratégica, Belém, PA, Brasil

  • Josiane Rodrigues Freitas, UNINASSAU

    Enfermeira Graduada pela Faculdade Uninassau (UNINASSAU), Especialista em Gestão Hospitalar e Gestão Estratégica pela Faculdade Iguaçu, Capanema, PR, Especialista em Auditoria em Enfermagem pela Faculdade Única (Grupo Prominas), Ipatinga, MG, Brasil

  • Márcia Andréa da Gama Araújo, UEPA

    Enfermeira Graduado pela Universidade Estadual do Pará (UEPA), Campus IV- Belém, PA; Mestre em Ensino em Saúde pela Universidade Estadual do Pará (UEPA), e Drª em Saúde Pública pela Facultad Interamericana de Ciencias Sociales em Asunción, Paraguay

References

Silva JP de S e, Silva LF da, Guerra ED, Andrade LVB de, Aguiar DS de, Silva AP da, Silva JJ de S e. Educação em saúde na sala de espera: relato de experiência. Braz. J. Desenvolver. [Internet]. 2020 Jan 8;6(1):1057-66. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/5964.

Rodrigues ST, de Paula SF, Pedroso VSM, Cecagno D, Nunes S dos S, de Siqueira HCH. Práticas educativas na sala de espera de uma unidade básica de saúde. RSD [Internet]. 2020 Mar 24;9(5):e14952392. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/2392.

Costa, DA da; Cabral, KB; Teixeira, CC; Rosa, RR; Mendes, JL de L; Cabral, FD. Enfermagem e a educação em saúde. Rev. Cient. Esc. Estadual Saúde Pública de Goiás Cândido Santiago; 6(3):6000012, set. 05, 2020. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1123339.

Santhiago, V dos SC, Carvalho, DP de L. A importância da educação em saúde na atenção básica à saúde do homem. Rev Ciên Saúde. 2022;7(3):24-33. Disponível em: https://revistaeletronicafunvic.org/index.php/c14ffd10/article/view/290/278.

Macêdo T. Saúde do homem: resistência cultural ainda é obstáculo. website: ww2.uft.edu.br 2018. Disponível em: https://ww2.uft.edu.br/index.php/ultimas-noticias/23777-saude-do-homem-cultura-ainda-e-obstaculo.

Cavalcante BL, Lima UT. Relato de experiência de uma estudante de enfermagem em um consultório especializado em tratamento de feridas. Journal of Nursing and Health, Pelotas, RS, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/enfermagem/article/view/3447/2832.

Berbel NAN. Metodologia da problematização no ensino superior e sua contribuição para o plano da praxis. Semina: Ciências Sociais e Humanas Londrina, v.17, número especial, p.7-17,1996. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/BBqnRMcdxXyvNSY3YfztH9J/?format=pdf.

Pará. Fundação de Hospital de Clínicas Gaspar Vianna. Secretaria Estadual de Saúde. Um pouco da nossa história. 2018. Disponível em: http://www.gasparvianna.pa.gov.br/site_novo/wp/hospital/.

Frates CFL, Kindra T, Ribeiro ER, Mata JAL da. Uso da problematização com apoio do Arco de Maguerez como estratégia de educação permanente para a promoção da segurança do paciente. Espaç. saúde (Online); 18(1):150-156, jul. 2017. LILACS ID: biblio-849219. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-849219.

Conceição DS, Viana VSS, Batista AKR, Alcântara ASS, Eleres VM, Pinheiro WF, Bezerra ACP, Viana JA. A Educação em Saúde como Instrumento de Mudança Social. Brazilian Journal of Development, 6(8), 59412–59416. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/15195/12535.

Brasil; Ministério da Saúde. Portaria nº 702, de 21 de março de 2018. Altera a Portaria de Consolidação nº 2/GM/MS, de 28 de setembro de 2017, para incluir novas práticas na Política Nacional. Brasília - DF: Ministério da Saúde, 2008. Diário Oficial da União, 2018. Disponível em: https://www.cremeb.org.br/wp-content/uploads/2018/07/lsp_79741cd93e3d9099f4da084e9289134f_120718-122109.pdf.

Mazzetto FMC et al. Sala de espera: educação em saúde em um ambulatório de gestação de alto risco. Saúde e Pesquisa, v. 13, n. 1, p. 93-104, 2020. Disponível em: https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/saudpesq/article/view/7433/6227.

Carneiro VSM, Adjuto RNP, Alves KAP. Saúde do homem: identificação e análise dos fatores relacionados à procura, ou não, dos serviços de atenção primária. Arq. Cienc. Saúde UNIPAR, Umuarama, v. 23, n. 1, p, 35-40, jan./abr. 2019. Disponível em: https://ojs.revistasunipar.com.br/index.php/saude/article/view/6521/3728.

Balbino CM, Silvino ZR, Santos JS, Joaquim FL, Souza CJ, Santos LM, Izu M. Os motivos que impedem a adesão masculina aos programas de atenção à saúde do homem. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, e389974230, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/341556877_Os_motivos_que_impedem_a_adesao_masculina_aos_programas_de_atencao_a_saude_do_homem.

Modesto AAD, Lima RLB de, D’Angelis AC, Augusto DK. Um novembro não tão azul: debatendo rastreamento de câncer de próstata e saúde do homem. Interface (Botucatu) [Internet]. 2018 Jan;22(64):251–62. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0288.

Merhy EE, Chakkour M. Em busca de ferramentas analisadoras das tecnologias em saúde: a informação e o dia a dia de um serviço, interrogando e gerindo trabalho em saúde. (2008). https://digitalrepository.unm.edu/lasm_pt/326.

Published

2024-05-24

Issue

Section

Relatos de experiência

How to Cite

Waiting room: An educational strategy for health promotion in the multidisciplinary outpatient clinic in the Amazon. (2024). Enfermagem Brasil, 23(1), 1535-1542. https://doi.org/10.62827/eb.v23i1.g913