Perception of educators of the plublic and private network of Juazeiro-BA on educational actions of health promotion
DOI:
https://doi.org/10.62827/eb.v23i2.4006Keywords:
School health dervices; community health nursing; school teachers; primary health care.Abstract
Objective: To describe the perception of teachers from public and private schools in Juazeiro-BA regarding the importance of health education actions in the implementation of educational actions aimed at promoting health. Methods: The research is quantitative-qualitative. The sample is made up of 33 teachers from two Basic Education schools, one public and the other private in the municipality of Juazeiro, state of Bahia. The inclusion criterion was teaching in Basic Education and excluding those who did not sign the Free and Informed Consent Form (TCLE). To collect data, a questionnaire composed of dichotomous and essay questions was used. The information from the dichotomous questions was converted into frequency. Qualitative information was treated by content analysis using the MAXqda 2010 software. Results: Teachers express the need for the health education process as necessary in the school environment, however they do not have training and report not participating in or promoting health promotion spaces. Conclusion: Greater integration between health and education is needed so that they can bring about significant changes in the formation of healthy young people and adults who know that health only involves the absence of disease.
References
Martins J. Educação Física e Estilos de Vida: Porque são os adolescentes fisicamente (in)ativos? [Tese]. Lisboa: Tese Doutorado; 2015. Doutoramento.
Sardinha L B, Santos R, Vale S, Silva AM, Ferreira JP, Raimundo AM, Moreira H, Baptista F, Mota J. Prevalence of overweight and obesity among Portuguese youth: a study in a representative sample of 10-18-year-old children and adolescents. International Journal of Pediatric Obesity [Internet]. 2011 [cited 2018 Feb 16]; 6:124-128. Available from: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.3109/17477166.2010.490263?scroll=top&needAccess=true.
Martins J, Sallis J F, Marques A, Diniz J, Carreiro da Costa F. Potential correlates and outcomes of active commuting to school among adolescents. Motri. [Internet]. 2016 Dec [cited 2020 July 26]; 12(4): 62-72. Available from: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-107X2016000400008&lng=en. http://dx.doi.org/10.6063/motricidade.9565.
Brasil. Decreto n.º 6.286, de 05 de dezembro de 2007. Institui o Programa de Saúde na Escola – PSE, e da outras providencias. Diário Oficial República Federativa do Brasil 05 dez. 2007; 2.
Brasil, Ministério da Saúde. Política Nacional de Atenção Básica, portaria nº 2.436, de 21 de setembro de 2017. Aprova a Política Nacional de Atenção Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes para a organização da Atenção Básica, no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Brasília, 2017.
Beserra EP, Torres C, Pinheiro PNC, Alves MDS, Barroso MGT. Pedagogia freireana como método de prevenção de doenças. Ciênc. saúde coletiva [Internet]. 2011 [cited 2020 July 26] 16(Suppl 1): 1563-1570. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232011000700092&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000700092.
Figueredo RC. Educação em saúde na escola: atuação dos educadores e colaboração do enfermeiro. [Tese Mestrado on the Internet]. [place unknown]: Tese Mestrado; 2015 [cited 2020 Jul 26]. 1-101 s. Available from: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/5334 Mestrado em Ciências da Saúde.
Bardin L. Análise de conteúdo. Edições 70. Lisboa; 2012.
Mainardi, Neuza. Educação em saúde: problema ou solução? [tese]. São Paulo: Faculdade de Saúde Pública; 2010 [citado 2020-07-26]. doi:10.11606/T.6.2010.tde-13042010-165902.
Braga JA, CARACTERIZAÇÃO DAS AÇÕES DE EDUCAÇÃO EM SAÚDE NO CONTEXTO ESCOLAR: Contribuição e perspectiva do enfermeiro. [TCC on the internet]. [place unkdonwn]: TCC;2018 [cited 2020 jul 29]. 35s. Available from: https//www.univasf.edu.br/~tcc/000014/0000142c.p.pdf Bacharel em Enfermagem.
Rocha LPO, Rocha MO. A Conexão Educação em Saúde no ambiente escolar como exercício de promoção da saúde. Interdisciplinar: Revista Eletrônica da UNIVAR [Internet]. 2016 [cited 2020 Jul 26];2(16):7-10. Available from: http://revista.univar.edu.br.
Faial LC, Silva RM, Pereira ER, Refrande SM, Souza LM, Faial CS. A escola como campo de promoção à saúde na adolescência: revisão literária. Revista ProuniverSUS [Internet]. 2016 Oct 27 [cited 2020 Jul 26]; 7(2):22-29. Available from: http://editora.universidadedevassouras.edu.br/index.php/RPU/article/view/344.
Rocha LPO, Rocha MO. A Conexão Educação em Saúde no ambiente escolar como exercício de promoção da saúde. Interdisciplinar: Revista Eletrônica da UNIVAR [Internet]. 2016 [cited 2020 Jul 26];2(16):7-10. Available from: http://revista.univar.edu.br.
Gomes AM, Santos MS, Finger D, Zanittini A, Franceschi VE, Souza JB, Haag FB, Silva DJ. Refletindo sobre as práticas de educação em saúde com crianças e adolescentes no espaço escolar: Um relato de extensão. Revista Conexão UEPG [Internet]. 2015 Aug 28 [cited 2020 Jul 26];11(3):332-341. Available from: https://revistas2.uepg.br/index.php/conexao/article/view/7592/4808.
Vieira AG, Aerts DR, Camara S, Schubert C, Gedrat DC, Alves GG. A escola enquanto espaço produtor da saúde de seus alunos. Revista Ibero Americana de Estudos em Educação [Internet]. 2017 [cited 2020 Jul 26];12(2):916-932. DOI http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v12.n2.8492. Available from: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8492/6574.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Joana Aparecida Silva da Rocha Braga , Luciana Patrícia Brito Lopes, Simone Luciana Triquez, Marhla Laiane de Brito Assunção, José Igor Rodrigues dos Santos, Rogério Carvalho de Figueredo, Francis Natally de Almeida Anacleto , Ferdinando Oliveira Carvalho (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.