Health education in the countryside, forest and Waters

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62827/eb.v23i1.6092

Keywords:

primary health care; collective Health; health promotion.

Abstract

Objective: To describe the experience and importance of health education for the population of the countryside, forest and waters, based on experiences and collective health actions carried out in a university extension activity. Methods: This is a descriptive study of the type of experience report, about the activities developed in the extension project entitled "Health education in the countryside, forest and waters", carried out by students from the seventh period of the undergraduate nursing course at the Federal University of Amazonas. The choice of topics was based on the students' observation of the issues most relevant to the community, with the aim of promoting a moment of learning aligned with the needs, curiosities and demands of the population. Results: It was found that health education is relevant to rural communities in the countryside, forest and waters, as it provides knowledge about health practices and disease prevention, as well as reflections on the importance of hygiene care, sanitation and access to medical services, improving the quality of life of these communities. Conclusion: The experience revealed the importance of collective health for rural communities, addressing challenges such as resistance to technical and complex language. Proposed strategies include a preventive focus from childhood and adapting communication to better engage the public, as well as the continued need for inclusive approaches to meet the specific needs of the community and overcome existing barriers. These results reinforce the importance of health education for both the assisted community and the extension students still in their academic training.

Author Biographies

  • Livia De Paula , UFAM

    Discente em Enfermagem pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, AM, Brasil

  • Andreina Vitoria , UFAM

    Discente em Enfermagem pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, AM, Brasil

  • Marcella Campos, UFAM

    Discente em Enfermagem pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, AM, Brasil

  • Marcos Passos, UFAM

    Discente em Enfermagem pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, AM, Brasil

  • Priscilla Almeida , UFAM

    Enfermeira, Doutora em Enfermagem, Professora do curso de Enfermagem da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Escola de Enfermagem de Manaus, Manaus, AM, Brasil

  • Sheila Vitor, UFAM

    Doutorado em Doenças Tropicais e Infecciosas pela Universidade do Estado do Amazonas (UFAM), Brasil (2016), Professora Titular da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, AM, Brasil

References

Silva NC, Gonçalves MJF, Neto DL. Enfermagem em saúde indígena: aplicando as diretrizes curriculares. 2003 [citado 27 de dezembro de 2023]; Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/XvYQF3fXPM3kHRgBCc4L9Vs/?lang=pt

Vasconcelos MIO, Farias QLT, Nascimento FG, Cavalcante ASP, Mira QLM, Queiroz MVO. EDUCAÇÃO EM SAÚDE NA ATENÇÃO BÁSICA: UMA ANÁLISE DAS AÇÕES COM HIPERTENSOS. Revista de APS. 25 de janeiro de 2018

Conceição DS, Viana VSS, Batista AKR, Alcântara A dos SS, Eleres VM, Pinheiro WF, et al. A EDUCAÇÃO EM SAÚDE COMO INSTRUMENTO DE MUDANÇA SOCIAL. Brazilian Journal of Development. 2020;59412–6

Pinheiro JV, Silva Narciso C. A IMPORTÂNCIA DA INSERÇÃO DE ATIVIDADES DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA PARA O DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL. Revista Extensão & Sociedade. 2022 Dec 31

Neto AFES, Lemos KC de, Lara E de, Cruz JC da, Goulart N de O, Morais G de, et al. Ações de educação em saúde na extensão curricular em Saúde Mental na graduação de Enfermagem: Relato de experiência. Research, Society and Development. 2023 Nov 22;e140121244121

Lima MAG, Mendes LSF, Machado ALLB, Freitas MC de, Santos TR dos, Bezerra ADC, et al. Impacto das mídias sociais nas ações de educação em saúde voltadas à população. Research, Society and Development. 2021 Feb 7;e10810212231

Ministério da Educação (BR). Programa Saúde nas Escolas [Internet]. [Brasília]: Ministério da Educação; 2009 nov 05 [citado em 29 dez 2023]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/expansao-da-rede-federal/194secretarias-112877938/secad-educacao-continuada-223369541/14578-programa-saude-nas-escolas. Português

Pereira RSV, Oliveira MIC de, Andrade CLT de, Brito A dos S. Fatores associados ao aleitamento materno exclusivo: o papel do cuidado na atenção básica. Cadernos de Saúde Pública. dezembro de 2010;2343–54

Coutinho SB, de Lira PIC, de Carvalho Lima M, Ashworth A. Comparison of the effect of two systems for the promotion of exclusive breastfeeding. The Lancet. setembro de 2005;1094–100

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Brasileiro de 2022. [Rio de Janeiro]: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística; 2022

Dias ACG, Teixeira MAP. Gravidez na adolescência: um olhar sobre um fenômeno complexo. Paidéia (Ribeirão Preto). abril de 2010;20(45):123–31

Soares SM, Amaral MA, Silva LB, Silva PAB. Oficinas sobre sexualidade na adolescência: revelando vozes, desvelando olhares de estudantes do ensino médio. Escola Anna Nery. setembro de 2008;485–91

Freitas KR de, Dias SMZ. Percepções de adolescentes sobre sua sexualidade. Texto & Contexto - Enfermagem. junho de 2010;351–7

Oliveira RR, Fortes ME, Polaz DCN. EDUCAÇÃO EM SAÚDE NA ESCOLA: RELATO DE EXPERIÊNCIA DE UM PROJETO EXTENSIONISTA. 2020

Roecker S, Budó M de LD, Marcon SS. Trabalho educativo do enfermeiro na Estratégia Saúde da Família: dificuldades e perspectivas de mudanças. Rev esc enferm USP [Internet]. 2012Jun;46(3):641–9. Available from: https://doi.org/10.1590/S0080-62342012000300016

Moutinho CB, Almeida ER, Leite MT de S, Vieira MA. Dificuldades, desafios e superações sobre educação em saúde na visão de enfermeiros de saúde da família. Trab educ saúde [Internet]. 2014May;12(2):253–72. Available from: https://doi.org/10.1590/S1981-77462014000200003

Published

2024-05-24

Issue

Section

Artigos originais

How to Cite

Health education in the countryside, forest and Waters. (2024). Enfermagem Brasil, 23(1), 1412-1421. https://doi.org/10.62827/eb.v23i1.6092